27اکتبر 2022- یافته های جدید مطالعه StopDia در فنلاند نشان داد که در یک مداخله یک ساله در سبک زندگی، کیفیت رژیم غذایی افراد بهبود یافت و سبب کاهش چاقی شکمی و مقاومت به انسولین گردید.

این مطالعه با شرکت 2907 بزرگسال فنلاندی که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند، اولین مطالعه ای است که تأثیرات مداخله گروهی سبک زندگی را که در بخش مراقبت های بهداشتی اولیه اجرا می شود بر عوامل خطر دیابت نوع 2 بررسی کرده است. در این مداخله سبک زندگی از یک اپلیکیشن دیجیتال و تئوری های تغییر رفتار چندگانه استفاده شد.

این یافته ها درThe Lancet Regional Health-Europe منتشر گردید.

رویکردStopDia با همکاری چندین ذینفع، توسعه داده شد. در مطالعه ی  StopDia، تقریباً صد متخصص مراقبت های بهداشتی، از جمله پرستاران، متخصصان تغذیه و مربیان ورزش، برای استفاده از رویکرد مشاوره گروهیStopDia ، آموزش دیدند.

پروفسور پیلویکی آبستز که مسئول جنبه رفتاری این مداخلات بود، گفت: این رویکرد نتیجه ی سال‌ها همکاری با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی درگیر در مشاوره ی گروهی است، بنابراین ما می‌دانستیم که این رویکرد برای اجرا در سطح بالینی مناسب است، اما داشتن شواهد قوی در مورد اثربخشی آن مهم بود.

تغییرات سبک زندگی توسط اپلیکیشن BitHabit پشتیبانی می‌شد که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانستند عادات کوچک ارتقا دهنده سلامتی را انتخاب کنند، و پس از انجام آنها را به‌عنوان تکمیل‌شده علامت‌گذاری کنند و در مورد پیشرفت خود بازخورد دریافت کنند. کتابخانه ی سبک زندگی این اپلیکیشن حاوی بیش از 400 عادت است که برای گنجاندن در زندگی روزمره مناسب می باشد. اپلیکیشنBitHabit ، توسط مرکز تحقیقات فنیVTT فنلاند با همکاری دانشگاه فنلاند شرقی و موسسه فنلاند برای سلامت و رفاه، به عنوان بخشی از مطالعه StopDia توسعه یافته است.

رویکرد StopDia،برای پیشگیری از دیابت نوع 2 برای اجرا در بخش مراقبت های بهداشتی اولیه با هدف حمایت از اهداف استراتژیک ارتقای سلامت طراحی و ساخته شده است. بیماران و سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌های کارگری، کارفرمایان و سایر ذینفعان از نزدیک در برنامه‌ریزی و همچنین در جذب شرکت‌کنندگان با تشویق مردم به انجام تست دیجیتال خطر دیابت نوع 2 و شرکت در این مطالعه مشارکت داشتند. در مدت یک سال، بیش از 26000 نفر آزمایش خطر دیابت نوع 2  را انجام دادند و برای این مطالعه بزرگسالانی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند، انتخاب شدند.

پروفسورJussi Pihlajamäki، مدیر مطالعه StopDia گفت: در طول این مطالعه مشخص شد که شناسایی جامع افراد در معرض خطر دیابت نوع 2 ، به تلاش چندین بازیگر و همچنین همکاری گسترده نیاز دارد.

در مجموع 2907 شرکت کننده در مطالعه در سه بیمارستان فنلاند به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: یک گروه از اپلیکیشن BitHabit استفاده کرد، یک گروه از اپلیکیشن BitHabit همراه با مشاوره گروهی و گروه سوم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. هدف کاهش وزن نبود، بلکه بهبود کیفیت رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی، کاهش زمان بی تحرکی، بهبود خواب، کاهش مصرف الکل و ترک سیگار و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بود.

کیفیت رژیم غذایی بهبود یافت، چاقی شکمی کاهش یافت

در گروهی که در کنار استفاده از اپلیکیشنBitHabit ، مشاوره‌های گروهی دریافت می‌کردند، کیفیت رژیم غذایی بهبود یافت، به ویژه این افراد سبزیجات بیشتر و چربی‌های باکیفیت‌تری می‌خوردند و دور کمرشان اندکی کاهش یافت، در حالی که اثرات مشابهی در گروهی که به تنهایی از این برنامه استفاده می‌کردند، مشاهده نشد.

جانا لیندستروم، مدیر تحقیقات ار موسسه فنلاند برای سلامت و رفاه، گفت: کیفیت رژیم غذایی در رابطه با توصیه های تغذیه رسمی با استفاده از شاخص رژیم غذایی سالم که به عنوان بخشی از مطالعه StopDia توسعه یافته است، ارزیابی شد. شاخص رژیم غذایی سالم برای ارتقای مشاوره سبک زندگی مناسب است و همچنین می تواند به عنوان یک شاخص استفاده شود.

دکتر Kirsikka Aittola، گفت: کیفیت بهتر رژیم غذایی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بدون توجه به تغییرات وزن فرد کاهش می دهد. تعهد به مشاوره گروهی و استفاده از اپلیکیشن BitHabit باعث بهبود کیفیت رژیم غذایی گردید.

تعهد به استفاده از اپلیکیشنBitHabit ، همچنین باعث افزایش فعالیت بدنی و کاهش زمان کم تحرکی شد.

استفاده از اپلیکیشن BitHabit همراه با مشاوره گروهی، و حتی بدون آن، اندکی سرعت توسعه مقاومت به انسولین را که پیش ساز دیابت نوع 2 است، کاهش داد.

پروفسور تیمو لاککا، معاون مدیر مطالعهStopDia ، گفت: حتی تغییرات جزئی ممکن است بر پیشگیری از دیابت نوع 2 تأثیر بگذارد.اجرای مداخلات سبک زندگی به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی مهم است - امیدها و نیازهای فردی نیز باید در نظر گرفته شوند.

پرفسور Pihlajamäki، گفت: یافته‌هایما مهم هستند، زیرا این اولین مطالعه ی بزرگ، تصادفی‌ و کنترل‌ دار است که در سطح مراقبت‌های بهداشتی اولیه اجرا شده و تعاملات بین مشاوره ترکیبی سبک زندگی دیجیتال و گروهی را مطالعه کرده است.

این یافته ها نشان می دهد که تعهد به مشاوره سبک زندگی، چه مشاوره دیجیتالی یا گروهی، از تغییرات سبک زندگی پشتیبانی می کند. در تجزیه و تحلیل های بیشتری که در این مطالعه انجام خواهیم داد فرصت‌های ارائه مشاوره‌های شخصی‌سازی‌شده در سبک زندگی را بررسی خواهیم کرد.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در جمعیت بزرگسال فنلاند بالا است و در حال حاضر بیش از نیم میلیون فنلاندی تحت تأثیر این بیماری قرار دارند. هزینه مراقبت برای هر فرد مبتلا به دیابت نوع 2، بسته به بیماری های همراه، 3900 تا 8300 یورو در سال برآورد می شود. هدف از مطالعه مداخله سبک زندگی StopDia، ایجاد یک مدل مبتنی بر تحقیق، مقرون به صرفه و دائمی برای بخش مراقبت های بهداشتی اولیه برای پیشگیری از دیابت نوع 2 بود. هدف دیگر این بود که مردم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 خود را بشناسند، از احتمالات پیشگیری از آن آگاه باشند و حمایت و خدمات مورد نیاز برای ترویج سبک زندگی سالم را دریافت کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-digital-group-based-lifestyle-diabetes-effective.html